woensdag 22 oktober 2014

De psychologie van het matenlabel


Het beste kun je gaan shoppen in Duitsland. Gezien ze daar ruimer in de maten zitten, heb je er steevast een maat kleiner dan hier. Hoera!

Hoera? Hoera? Als je je dat afvraagt ben je of a. een vent of b. über-slank! De meeste vrouwen die ik ken worden euforisch als ze een maatje kleiner aan kunnen trekken. Het voelt hetzelfde als op een weegschaal staan die minder aangeeft dan de keer ervoor. Driewerf hoera dus!

Dit is DE reden dat ik het liefst winkel bij Steps. Behalve dat het echt mijn stijl is, vallen hun maten meestal ruim uit. Ik heb inmiddels een aantal broeken in de kast die een maat kleiner zijn dan ik meestal heb. En ja, daar word ik blij van!

Laatst past ik een trendy nep-leren jasje bij één van mijn favoriete hippe zaakjes. Ja, mooi XL dus! Die hoef ik niet! De verkoopster reageerde zwaar verbaasd. ‘Mevrouw, neemt u dit jasje nou niet vanwege de maat?!’ ‘Dat klopt ja! Het staat geweldig, maar serieus… XL?! Definitely een no-go’, bevestigde ik. ‘Dus’, vervolgde de verkoopster, ‘als ik het label eruit knip, koopt u het wel?’ ‘Tja, een beetje jammer dat ik het nou weet, maar inderdaad ja!’ Je moet er toch niet aan denken dat je, even niet oplettend, je jasje met het XL-label in zicht neerlegt? Werkelijk, ik zou door de grond gaan! De verkoopster vroeg me of meer vrouwen zo denken. Zoals je al merkt had zij duidelijk maat 36 of zo. Onwetend slank dus! Nou, mijn vriendinnen en zus Eddy wel dus vast nog veel meer. Ik weet zeker dat als er een M in staat, die XL een stuk beter verkoopt! De verkoopster ging meteen met een schaar aan de slag en verwijderde alle maten. Vervolgens schreef ze twee maten kleiner op het prijskaartje. Het zal mij benieuwen!

Afgelopen zomer was ik op zoek naar DE Nederlandse must-have, het spijkerjasje! Hoewel verboden door menig mode-goeroe kon ik het niet weerstaan. Het is nou eenmaal een basic die overal bij staat! Na overal te hebben gezocht, stuitte ik op een leuk exemplaar. Helaas, er was er nog maar één. En inderdaad, SHIT, niet mijn maat maar een S! Never nooit niet dat ik een S heb, Deze zag er echter wat ruimer uit. Toch maar proberen. En ja hoor! Alsof de zon door een donker wolkendek brak en mij in een straal van licht zette. WAUW! GE-WEL-DIG! Het jasje is erg leuk maar dat etiketje van 1cm² maakt ‘em af! Die hang ik voortaan “per ongeluk” binnenstebuiten over mijn stoel.

Het zegt vast veel over mijn issues maar serieus… Lieve mode-industrie, Wilt u de dames-mode een boost geven? Label alles kleiner en de omzet zal enorm toenemen!



Jan

Geen opmerkingen: